Etikettburar-inredning
Läst 64 ggr
Wony
2022-08-17, 15:03

Sätta ihop två burar?

Är det någon som har erfarenhet av att sätta ihop två burar, exempelvis med rör? Jag vet att ett akvarie skulle vara det optimala, men jag skulle gärna bygga på höjden då det är svårt att få plats med ett helt akvarie där jag kommer att ha buren.

Jag har en duna fun large ståendes, som jag skulle kunna använda, och min tanke var då att ha mat, sand, vattenflaska, gnagvänliga leksaker etc i den, och sedan genom tunnlar koppla ihop det med en samla-låda där jag har ordentligt tjockt med spån för grävbehovet, lite hö/halm och trätunnlar etc. Detta såklart under förutsättning att de gerbiler jag skaffar inte börjar gnaga på själva rören… så skulle jag ju såklart få tänka om och hitta en annan lösning.

Men, är det en görbar lösning eller helt och hållet förkastligt? Jag har hört väldigt olika saker om huruvida de riskerar att bli osams eller inte, och om det är bra att bara ha en matskål etc, eller flera.

Idéer mottages gärna!

S
2022-08-17, 15:11

Jag är inget proffs men jag tycker det låter som en bra tanke. Det verkar som de kommer få gott om yta & saker att göra!
Mina två bor i en Samla-Låda. De får komma ut & springa av sig i begränsade områden i lägenheten bara utöver det. Angående mat så brukar jag sprida ut deras gnagarblandning i "buren". Man får kanske testa sig fram vad som passar ens gerbiler bäst, men genom att sprida ut det får de mer sysselsättning genom matletande. Färsk mat brukar mina få i en liten, gemensam skål dock. 😊

Viserionsgerbiler
2022-08-18, 11:20

#0: Väldigt stor risk för bråk och territoriella problem tyvärr. Våningar i buren, att koppla ihop burar med rör eller överlag bara att dela upp reviren sådär är ganska riskabelt. Även en avdelare för spånet i buren som går från tak till botten med hål i kan orsaka problem.

En samla låda är precis rekommenderade minimummått (enligt mig iaf), men det funkar för en del individer. Du får fråga uppfödaren om hon/han har något yngre vuxet par som man vet funkar i samlan 😊

Wony
2022-08-18, 11:48

#2: Vad synd, annars hade det känts bättre att de fick extra utrymme. Men då får jag nog köra på samla tills dess att jag kan få plats med ett akvarie på ett bra sätt. Bråk vill man ju absolut inte ha!

Upp till toppen